Søndag den 11.
juli 1954
Da Als var
Nordjyllands musikalske tyngdepunkt
Ved
hundredaarsdagen for den mærkelige landsbyspillemand Jens Fredeiksens fødsel
Søndag den 11.
juli 1954
Den 27. juli
er det hundrede aar siden, Nordjyllands mest navnkundige spillemand Jens
Frederiksen, Als, fødtes. Der var dette ejendommelige ved denne
sydøsthimmerlandske spillemand og musiker, at hans navnkundighed kom til ham paa
hans gamle dage som spillemand for de nordjydske folkedansere, der en overgang
var saa stærkt i vælten herhjemme.
Ganske vist var
Jens Frederiksen med sin store forkærlighed for vore gamle en tid næsten glemte
bondedanse fra de gammeldags liegstouw’er selvskreven til at skulle spille til
folkedans, men meget mere var hans livs virkelige indsats Paa musikkens omraade
alt det, han i sit eget hjemsogn virkede igennem et saare langt liv lige fra
ungdommen. Her saa at sige opdrog han sit sogns folk musikalsk, lærte en stor
kreds af unge mænd at spille og tvang igennem slægtled en hel egns befolkning
til at lytte til musik, som musik nu engang skal lyttes til. En slig musikalsk
indsats et liv igennem lader sig ikke maale, og slet ikke vil den nogensinde naa
at blive værdsat efter fortjeneste langt ud i videre kredse.
Jens Frederiksen,
der var født i Als den 27. juli 1854, var søn af gaardmanden og hjemmedyrlægen
Frederik Jensen med Smed som tilnavn. Paa mødrene side var Jens Frederiksen af
den gamle Buus‑slægt i sognet, og herfra havde han sikkert sin musikalske sans,
det har ligget latent hos de fleste Buus'er. Da Jens Frederiksen spillede ved
folkedansetstævnet paa Nordjydsk Udstilling i juli 1933, bragte et af vore store
hovedstadsblade en kronik om ham og hele hans musikalske indsats, samt billedet
af himmerlandsspillemanden, staaende forrest i geleddet af sine syv sønner, der
alle var spillemænd. Dette billede fristede straks vor berømte
arvelighedsforsker professor Oluf Thomsen, der indhentede udførlige oplysninger
om hele Jens Frederiksens slægt, saa langt tilbage som muligt.
Disse oplysninger
lod ane, ad hvilken vej netop
spillemandens musikalske aare randt, og prof. Oluf Thomsen udtalte, at
oplysningerne om denne spillemandsslægt var intet mindre end værdifulde for hans
arvelighedsstudier.
»Forgjort i
rytmedaaben«
Nok imidlertid om
disse opsporinger.
‑ Jens
Frederiksen var fra barn og ungdommen „forgjort i rytmedaaben”, som Aakjær har
sagt det om sig seIv. I 1869 skal han have spillet til liegstouw for første gang
som knap femtenaarig og fejrede i
1939 sit halvfjersaars spillemandsjubilæum ved en større festlighed hvor den da
84 aar gamIe spillemand selv strøg fiolen for de mange gæster. Men det egentlige
skub frem paa musikerens bane fik Jens Frederiksen da han aftjente sin
værnepligt ved regimentsmusikken i Viborg. Her fik han smag for mere end de
gamle bondedanse, lærte den teoretiske side af haandteringen, fik grundlaget
indprentet og forstod selv sidenhen at gaa videre, til han kunne magte de
opgaver, en orkesterleder og en musiklærer skal kunne magte. Med en klaverstemme
i haanden skrev han stemmerne ud for mere end en halv snes instrumenter,
arrangerede stadigvæk tilfældigt fundne lækkerbiskner i musik for hele sit
orkester, eller ogsaa ofte kun for et mindre ensemble.
Som noget
aldeles enestaaende for en landsby var det for et halvt hundrede aar siden
almindeligt, at optrædende paa dilettantscenerne i syngestykker blev
accompagneret af en strygekvartet, tit endda af en kvintet med fløjte eller
klarinet tillige.
Og saa var der i
denne spillemands virke særlig i de yngre dage to ting endnu - hans oplæring af unge mænd til
musikkere og hans opdragelse af befolkningen til et musikinteresseret publikum,
to opgaver, det tog tid og krævede taalmodighed, men som lykkedes alligevel.
Alle de unge, Jens Frederiksen lærte at spille eIler ihvertfald gav de
grundlæggende færdigheder, gives der vel ikke tal paa. Disse mænd er forlængst
blevet gamle, mange er døde, men alle blev de ved at spille og dannede igennem
aarene den faste kærne i det
stedlige orkester. Halvt for spøg er det ofte blevet sagt, at i Als kunne mindst
hveranden mand spille. Naar spillemændene ved festlige lejligheder trængte til
en hvilepause og en opstrammer og gik fra tribunen, sad der straks andre paa
deres pladser og spillede videre. Og det var Jens Frederiksens elever alle.
Et trekløver med
held ved
I 1880 stiftedes
i Als en af Danmarks allerældste afholdsforeninger, der tillige ved sit
femogtyveaars jubilæum i 1905 stod som landets største lokalforening under
Danmarks Afholdsforening. I 1885 byggede denne forening sit eget hjem paa de
naturskønne Als bakker, og i de aar, der nu fulgte groede der et stærkt folkeliv
frem med dette afholdshjem som midtpunkt. Ungdommen lærte her at samles til
liegstouw'er uden spiritus, store folkelige møder blev der holdt mellem aar og
dag, og ikke mindst de mere selskabelige sammenkomster blev her noget for sig
selv, som man ikke mødte noget andetsteds ude i landsbyerne. Ikke sjældent blev
der indbudt til en »aften« med underholdning med sang og musik, lidt oplæsning
ogsaa.
Tre af egnens
mænd var nerven i disse aftener, alle tre hver for sig stærkt særprægede
personligheder. Jens Frederiksen var selvfølgelig musikkens mand. Byens
førstelærer igennem en menneskealder S. Bach, var sangens med sine vekslende
sangkor igennem aarene. Lærte Jens Frederiksen de unge mænd at spille og de
ældre at lytte, saa lærte lærer Bach sine børn fra skoletiden af og videre frem
at synge, som det ikke i hine dage kendtes andre steder.
Den tredie af
mændene var afholdsforeningens formand igennem vel to snese aar, ejeren af Als
Nygaard, Marcus Jensen, der som ung var kommet fremmed til sognet og blev der
resten af sit liv. Naar ædrueligheden i Als sogn var større end noget andetsteds
i disse aar, og naar afholdsforeningen og dens hjem saa at sige samlede hele
egnens folkeliv om sig, skal det nu saa mange aar efter siges, at maaske var den
vægtigste bevæggrund her Marcus Jensens meget særprægede personlighed al
beskeden og fordringsløs fremtræden tiltrods. Der stod en forunderlig respekt om
hans person, en respekt skabt og næret af den myndighed, ubestikkelig
hæderlighed, urokkelig besindighed og sjælelig ligevægt altid vil give. Og
hertil kom saa den indflydelse, social stilling lægger til. Det er i denne
forbindelse nødvendigt at nævne disse tre mænd sammen, fordi ingen enkelt af dem
alene ville have evnet at give en hel egns befolkning det præg af at være nogle
fodsbred foran andre egnes, et præg som alle fremmede nok maatte sande fandtes i
Himmerlands allersydøstligste hjørne i disse aar.
En skat gik op i
røg
Men alting
skifter og ændres her i livet, hver ting har sin tid. Her opløstes triumviratet,
og paa sine ældre dage gled Jens Frederiksen mere og mere over til de gamle
bondedanses verden. Han havde fra ungdommen givet dem en stor plads i sit
musikkerhjerte. Der levede fra ældre tid paa egnen i erindringen en mængde gamle spillemandsstykker fra
den tidligere nu afdøde gamle spillemand Prost-Jørrens?? tid. Disse danse var
ikke at finde nedskrevet i noder nogetsteds, men en musikalsk og meget
danselysten ældre bonde huskede dem.
Han huskede
ganske vist ikke dansene paa kommando, men som han allerbedst gik hjemme og
røgtede i stalden, dukkede uforvarende en af disse gamle dansemelodier op, og
han sang dem da. Han sang og sang, mens han strøg hjemmefra ind over markerne
til byen til Jens Frederiksen og raabte langt bort: „Nu haar a jen ijen!”
Og Saa satte de
to bønder sig ind ved langbordet, den ene sang, mens den anden skrev noder. Paa
denne maade fik Jens Frederiksen igennem faa aar samlet en hel samling af egnens
gamle bondedanse. Saa brændte hans gamle bondehjem ned til grunden en sommerdag
i 1908, og mængde uerstattelige noder, deriblandt alle de gamle danse, gik op i
røg.
To højdepunkter
I Jens
Frederiksens trekvarthundredaar lange spillemandstilværelse blev der to
højdepunkter, som han først naaede som ældre mand. Det første var
symfonikoncerten en søgnedags aften i marts 1917. Ved denne lejlighed stod denne
Himmerlands‑spillemand for første og eneste gang i sit lange liv paa podiet med
taktstokken i haanden. Hans symfoniorkester var paa tyve mand, alle paanær
pianisten egne elever. Den store sal i afholdshjemmet var ved denne lejlighed
godt besat med tre-fire hundrede tilhørere, der alle var mødt frem for musikkens
skyld. Det kunne ikke andet end være en stor oplevelse for Jens Frederiksen med
denne koncert dens stilfærdige forløb tiltrods. Men ingen kunne se det paa ham.
Da han efter koncerten blev lykønsket, smilte han nærmest lidt forlegen i sit
graa skæg og sagde med sit særegne skulderryk: „Jo, det gik vist ikke saa galt!”
Det andet
højdepunkt faldt en del aar senere. Jens Frederiksen var gennem statsskovrider
Poul Lorenzen, Skørping, kommet i forbindelse med de nordjydske folkedansere og
var paa disses saa meget omtalte Englands-togt folkedansernes eneste spillemand.
Han naaede paa denne udlandsfærd, hans eneste iøvrigt, at spille solo for sine
folkedansere i Albert Hall i London.
Endnu et minde
fra en svunden tid maa drages frem ved dette hundredaar. Jens Frederiksen var
aldrig nogen kirkens mand. Lige til sin død som snart halvfemsaarig vedblev han
gennem sin daglige avis at staa i nær forbindelse med de hovedstadskredse, hvor
Hørups aand i de unge aar herskede. Men samtidig sad de gamle bondetraditioner
som fastnaglet i hans sind. Kirken var en af disse. Als kirke havde ikke dengang
noget egentlig orgel, bare et lille harmonium, der ved den aarlige liturgiske
juleaftensgudstjeneste var altfor spinkelt i mælet til at kunne gøre sig
gældende. Saa stillede Jens Frederiksen med sit hornblæser-ensemble og spillede
til salmerne, mens lærer Bach med sit sangkor stod for sangen af gudstjenestens
sangbare liturgi. For altret stod igennem mange aar den gamle provst, selve
legemliggørelsen af gammel kirkelig tradition og messede de øvrige liturgiske
partier. Næppe nogen landsby her i landet har evnet saa festlig en indgang til
julen som her.
Mindet om disse
juleaftener i den gamle kirke yderst ved Himmerlandskysten rører endnu ved skøre
strenge i ens sind. Siden kom der andre tider med andre folk paa de pladser, som
det ikke lod sig gøre for efterfølgere at fylde ud.
En mangesidig
mand
Ved siden af at
være spillemand var Jens Frederiksen bonde af den gamle skole. Til hans gaard
hørte en græsmarkslod nede ved stranden. Her elskede han at pusle rundt, imellem
han i sin lille kaag drog lidt ud paa fisketur og røgtede sine garn. I aarene
omkring aarhundredskiftet, da Als havde sin storhedstid som badested, mødte Jens
Frederiksen hernede ved stranden mange sommergæster med kendte navne allerede
dengang. De fremmede ville gerne i snak med bonden, strandfogden og spillemanden
der paa stedet. Bl.a. med kgl. kapelmusikus Brøndum knyttedes der et venskab,
som holdt igennem aarene, og mangt og meget vidste Jens Frederiksen altid at
fortælle fra samværene med mange af de landskendte sommergæster i Als. Paa mere
end een maade fik han saaledes udbytte af sine strandvandringer. Den
ejendommelige strand ved Als med den smalle, flade græsstrimmel mod fladvandet
og ind mod de høje bakker var vel den plet paa jorden, der bandt hans hjerte
stærkest. Den gjaldt hans daglige vandringer, og da han døde mæt af dage, lagdes
han paa kirkegaarden yderst mod øst saa at sige med fødderne mod selve
kirkegaardsmuren mod strand og hav. Her spiller blæsten fra land og bruset fra
hav sin evige musik over den hensovede spillemands grav.
Carl Raaschou